“Imagine r Survivor” this is the title of Rabindranat Díaz Cardona exhibition. In the midst of the three spaces of the gallery, we encounter a forest, or a bonsai re-creation of such a wonder over a table, or what seems to be a table. A lush forest yet barren of human and animal life. What might lurk in such space, what could be behind, above, below, besides that tree, is there someone watching, am I truly alone?
But… as we look around, we discover that the gallery is full of pseudo-human and pseudo-animal images, all depicted in a style which could be considered “low brow art”, somewhat like caricatures but not quite. They hold a primitive aspect to them. Humans in a catatonic state, frozen in time like the unusual snapshots of unrelated scenes, all looking at each other and at the spectator, as if it they knew what was going on. Silence in a paralyzed state(hood).
In this show we might find ourselves among a series of portraits, amongst those of friends, art collectors, celebrity artists, pseudo-art critics… Unlike illustrations, these portraits look back at us without expression, more like mug shots drawn from the archives of the NSA.
Are we the lucky survivors, or are we the bold obstacles in a society that is already long stuck by the anxiety that it may loose its welfare? Are we perhaps hoping that an observer, a fairy, perhaps a painter, comes along to spare us all from the eminent doom with the caress of a brush? Can we deface this final catastrophe without dignity?
In all, this is was my reaction at visiting this fascinating exhibition by Mr. Rabindranat Diaz. I shudder at the thought of our present situation. I wonder if the scars of the once fearless sugarcane exploits continue to fuel, spirit and scare the amphibious elf, pixelated within the endangered lush forest of our surviving creative phenomena…etc.
IMAGIN R SURVIVOR
Muestra individual de Rabindranat Díaz Cardona Sala Este
“imagin r survivor”, recoge a modo de panorama un selección de la obra realizada por Rabindranat Díaz Cardona desde finales de los noventas hasta hoy. A través de su carrera Rabindranat ha desarrollado consistentemente un vocabulario pictórico que apropia estrategias de la caricatura y la narrativa y que desde un lenguaje muy intimista nos da indicios de asuntos que parecerían ser personales. Su trabajo, sirve como registro comentado de la subjetividad de un artista que observa con humor e ironía la realidad política y la vida cotidiana en la colonia. La colección de retratos, personajes, paisajes y maquetas que componen la exhibición se articula como un escaparate de ideas y escenarios que pueden combinarse a conveniencia. La muestra es una invitación a observarnos con detenimiento y humor, una oportunidad para vernos colectivamente a través de personajes imaginarios, salseros y figuras de la escena del arte local.
Biografía – Rabindranat Díaz Cardona – Nace en San Sebastián, Puerto Rico en el 1972. Obtiene un bachillerato en pintura de la Escuela de las Artes Plásticas de Puerto Rico (1996). Luego continua estudios de maestría en Hunter College, City University of New York (2002). Actualmente vive y trabaja en Aguadilla y San Juan. Su primera exposición individual fue, Portorisenses en 1996, la cual fue premiada por la Asociación Internacional de Críticos de Arte (AICA), Capítulo de Puerto Rico. Exhibió su trabajo con el Grupo X, colectivo de artistas dirigido por Domingo García. Ha presentado varios proyectos individuales, entre ellos: Habitat, Metro: Plataforma Organizada, San Juan, Puerto Rico (2011) , Gen-tegumento, CIRCA PR, SOLO section, Convention Center of Puerto Rico (2006), entre otras. Sus trabajos han sido expuestos en diversas exposiciones colectivas en España, Alemania, Suiza, Cuba y Estados Unidos. Sus exhibiciones colectivas mas recientes han sido Colectiva Monopatín 2.0, c787studio, Santurce, P.R. (2013), Pie forzado. 001, curada por Juan Alberto Negroni, Georgia College Museum, Milledgeville, U.S.A (2013).
Antiguo Arsenal de la Marina Española
Viejo San Juan, Puerto Rico